strona główna
artykuły i recenzje
poradniki
galeria zdjęć
fotoblog

Intel Larrabee: Pentium na karcie graficznej

Dodano: Środa, 6 sierpnia 2008, godzina 15:28:00
Kategoria: Nowości, ciekawostki

Od kilku dni znamy kilka szczegółów na temat najnowszego dzieła inżynierów giganta Intel. Larrabee to nazwa nowego procesora graficznego, a raczej GPGPU (General-Purpose Computing on Graphics Processing Units), który ma zrewolucjonizować rynek kart graficznych i technologii renderowania obrazów 3D w grach.

Sporo informacji i to w naszym języku możecie znaleźć w artykule Larrabee – grafika od Intela opublikowanego na łamach PCLab. W dalszej części pozwoliłem sobie zacytować kilka linijek.

Obecnie projektowana wersja układu Larrabee ma mieć 16 rdzeni (Intel oficjalnie tego nie potwierdza), ale też mają się pojawić wersje układu 8-, 24-, 36- i 48-rdzeniowe. Szybkość taktowania układu ma wahać się od 1,7 do 2,5 GHz, a jego wydajność szacowana jest na od 1,7 do 2,5 teraflopa. Układ ma współpracować z pamięcią GDDR5 o pojemności od 512 do 2048 megabajtów.

Intel podkreśla, że Larrabee jest w stanie generować sceny 3D przy wykorzystaniu techniki raytracingu w czasie rzeczywistym – Intel technologię tę określa skrótem RTRT (ang. Real-Time RayTracing). Technika ta bierze w obliczeniach pod uwagę zarówno światło pochodzące bezpośrednio ze źródeł światła, jak i to odbite od znajdujących się na trójwymiarowej scenie przedmiotów. W metodzie raytracingu, w skrócie, w obliczeniach śledzony jest tor promienia światła, od jego źródła poprzez poszczególne odbicia aż do opuszczenia przez niego sceny 3D. Karty graficzne z układem Larrabee mogą zatem zostać wykorzystane nie tylko do gier, ale również do zastosowań profesjonalnych w wizualizacji komputerowej i profesjonalnej grafice 3D.

Na zakończenie warto też wspomnieć o tym, że Larrabee jest zgodny z dowolnym graficznym API – wymaga tylko odpowiednich napisanych pod dany API sterowników. Obecnie jest zatem zgodny z bibliotekami graficznymi DirectX 10 i OpenGL 2.0, za rok będzie bez problemu obsługiwać gry napisane pod DirectX 11 czy OpenGL 3.0, nawet jeśli karta kupiona zostanie kilka lat wcześniej, niż miała miejsce premiera danego API.

» dodaj komentarz «





» Komentarze dodane przez niezarejestrowanych użytkowników muszą być zatwierdzone przez moderatora


» kategorie wpisów

Co nowego na stronie (wpisów: 43)
Dzikie.NET (wpisów: 16)
Humor (wpisów: 46)
Inne (wpisów: 34)
Kapsle Tymbark (wpisów: 29)
Moje projekty i pomysły (wpisów: 43)
Narzekam na… (wpisów: 16)
Nowości w galerii (wpisów: 12)
Nowości, ciekawostki (wpisów: 595)
O mnie (wpisów: 36)
Wordpress (wpisów: 1)
Zabawki (wpisów: 9)
Zdjęcie bez komentarza (wpisów: 91)
Zdjęcie z komentarzem (wpisów: 23)
Strony w domenie tech-blog.pl wykorzystują pliki cookies w celach statystycznych, analizy oglądalności oraz na potrzeby wyświetlania reklam. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, zmień ustawienia wykorzystywanej przeglądarki internetowej. Więcej informacji na stronie Polityka prywatności i cookies (ciasteczka).

» archiwum wpisów

styczeń 2014 (wpisów: 2)
grudzień 2013 (wpisów: 6)
listopad 2013 (wpisów: 27)
październik 2013 (wpisów: 21)
wrzesień 2013 (wpisów: 27)
sierpień 2013 (wpisów: 8)
lipiec 2013 (wpisów: 8)
czerwiec 2013 (wpisów: 6)
maj 2013 (wpisów: 16)
kwiecień 2013 (wpisów: 17)
marzec 2013 (wpisów: 18)
luty 2013 (wpisów: 22)
styczeń 2013 (wpisów: 19)
grudzień 2012 (wpisów: 20)
listopad 2012 (wpisów: 33)
październik 2012 (wpisów: 25)
wrzesień 2012 (wpisów: 15)
maj 2012 (wpisów: 1)
kwiecień 2012 (wpisów: 1)
marzec 2012 (wpisów: 1)
styczeń 2012 (wpisów: 2)
grudzień 2011 (wpisów: 1)
listopad 2011 (wpisów: 7)
październik 2011 (wpisów: 4)
wrzesień 2011 (wpisów: 1)
sierpień 2011 (wpisów: 3)
lipiec 2011 (wpisów: 2)
czerwiec 2011 (wpisów: 3)
maj 2011 (wpisów: 1)
marzec 2011 (wpisów: 3)
luty 2011 (wpisów: 5)
styczeń 2011 (wpisów: 5)
grudzień 2010 (wpisów: 6)
listopad 2010 (wpisów: 2)
październik 2010 (wpisów: 1)
wrzesień 2010 (wpisów: 4)
sierpień 2010 (wpisów: 2)
lipiec 2010 (wpisów: 4)
kwiecień 2010 (wpisów: 4)
marzec 2010 (wpisów: 12)
luty 2010 (wpisów: 4)
styczeń 2010 (wpisów: 1)
listopad 2009 (wpisów: 1)
październik 2009 (wpisów: 1)
wrzesień 2009 (wpisów: 1)
sierpień 2009 (wpisów: 3)
lipiec 2009 (wpisów: 2)
czerwiec 2009 (wpisów: 6)
kwiecień 2009 (wpisów: 1)
marzec 2009 (wpisów: 25)
luty 2009 (wpisów: 9)
styczeń 2009 (wpisów: 13)
grudzień 2008 (wpisów: 7)
listopad 2008 (wpisów: 11)
październik 2008 (wpisów: 1)
wrzesień 2008 (wpisów: 9)
sierpień 2008 (wpisów: 49)
lipiec 2008 (wpisów: 2)
czerwiec 2008 (wpisów: 39)
maj 2008 (wpisów: 52)
kwiecień 2008 (wpisów: 49)
marzec 2008 (wpisów: 58)
luty 2008 (wpisów: 38)
styczeń 2008 (wpisów: 12)
grudzień 2007 (wpisów: 16)
listopad 2007 (wpisów: 2)
październik 2007 (wpisów: 8)
wrzesień 2007 (wpisów: 16)
sierpień 2007 (wpisów: 7)
lipiec 2007 (wpisów: 3)
czerwiec 2007 (wpisów: 3)
maj 2007 (wpisów: 11)
kwiecień 2007 (wpisów: 11)
marzec 2007 (wpisów: 16)
luty 2007 (wpisów: 9)
styczeń 2007 (wpisów: 13)
grudzień 2006 (wpisów: 5)
listopad 2006 (wpisów: 4)
październik 2006 (wpisów: 13)
wrzesień 2006 (wpisów: 15)
sierpień 2006 (wpisów: 8)
lipiec 2006 (wpisów: 5)
czerwiec 2006 (wpisów: 39)
maj 2006 (wpisów: 38)
All rights reserved Copyright 2006-2012 Piotr Dymacz