strona główna
artykuły i recenzje
poradniki
galeria zdjęć
fotoblog

Dlaczego nie wierzę w opinie umieszczane w Internecie?

Dodano: Poniedziałek, 22 października 2012, godzina 11:54:03
Kategoria: Inne

Robienie zakupów w sieci to niewątpliwe udogodnienie - można to załatwić bez wychodzenia z domu, znaleźć najbardziej odpowiadającą nam ofertę i wybrać produkt, którego nie znajdziemy w lokalnych sklepach. Poza tym, sieć udostępnia wiele narzędzi jeszcze bardziej ułatwiających robienie zakupów - portale internetowe porównujące oferty, recenzujące i oceniające produkty oraz usługi, katalogi z ocenami sklepów, aktualnymi promocjami itd.

Ale, z drugiej strony, trzeba też pamiętać, że często w pewnym sensie, skazujemy się na wiele ograniczeń wynikających z takiego sposobu robienia zakupów. Bo przecież nie możemy przed zakupem wziąć do ręki i dokładnie obejrzeć towaru, który chcemy kupić. Ponadto, dokonujemy transakcji w sklepie, który choć reklamuje się jak szalony, to w praktyce może się okazać jednoosobową firmą bez magazynu, której działalność polega wyłącznie na pośrednictwie typu “dystrybucja - klient końcowy” i równie dobrze za pół roku może przestać istnieć. W takich wypadkach, przed zakupem, sięgamy do licznych opinii innych kupujących i na ich podstawie decydujemy, który i w jakim sklepie towar kupimy. Ja w żadną z tych opinii już od dawna nie wierzę.

Nie urodziłem się wczoraj i zdaję sobie oczywiście sprawę z pewnych mechanizmów, które są nieodłącznym elementem handlu w sieci. Doskonale pamiętam, jeszcze z czasów kiedy byłem redaktorem naczelnym portalu Dzikie.NET, dwuznaczne propozycje, zarówno ze strony producentów jak i dystrybutorów sprzętu i akcesoriów komputerowych. Nie było ich wiele, pewnie byłbym w stanie policzyć je na palcach jednej ręki i najczęściej kończyło się to zerwaniem współpracy lub zablokowaniem publikacji. Tylko, że to było kilka lat temu i jestem pewien, że dzisiaj portale internetowe, które mają jakąkolwiek moc opiniotwórczą, borykają się z takim samym problemem, wywierania wpływu na prezentowane przez nich treści, tyle że w odpowiednio większej skali. Oczywiście, powstały pewne rozwiązania satysfakcjonujące obie strony, jak chociażby artykuły i recenzje sponsorowane, ale problem nadal istnieje.

Ja już praktycznie w ogóle nie podpieram się opiniami wygłaszanymi przez portale internetowe, tak jak jeszcze wcześniej przestałem czytać testy w magazynach papierowych. A jeżeli już zdarzy mi się zajrzeć do takiej recenzji lub testu w sieci, to najczęściej szukam w komentarzach czytelników jakiegoś potwierdzenia lub zaprzeczenia tego, co zostało zaprezentowane w artykule. Z doświadczenia wiem już, że i tak zanim dokonam zakupu spędzę przed ekranem wiele godzin w poszukiwaniu jakiejś jednoznacznej i pewnej opinii, a na koniec i tak będę miał w głowie wyłącznie mętlik.

Ale nie o tym miałem pisać! Jak ktoś nie zaczął robić zakupów w sieci wczoraj, tylko robi to regularnie od kilku, kilkunastu lat, to na pewno przy przeglądaniu różnych opinii o produkcie lub jego sprzedawcy, ma świadomość lub chociaż domyśla się, że niektóre z nich są nieprawdziwe. Od wczoraj mam dowód na to, żeby zdecydowanie przestać w ogóle zaglądać do opinii o sklepach na Ceneo. Na pewno ktoś mi zarzuci, że generalizuję i przecież w każdym stadzie są “czarne owce”… i ma rację - w tym wypadku generalizuję.

Sprawa zaczęła się kilka miesięcy temu od mojego zakupu w pewnym sklepie internetowym*, o którym do wczoraj zdążyłem już zapomnieć. Nie były to duże zakupy, a sklep wybrałem głównie ze względu na dostępność towaru i niską cenę, co na szczęście miało potwierdzenie w rzeczywistości. Wczoraj odebrałem e-mail, bezpośrednio ze sklepu, z mniej więcej taką treścią:

[... tutaj dane mojego zamówienia ...]
Zwracamy się z prośbą o ocenę zakupu w naszym sklepie na portalu Ceneo.pl

Ankietę można wypełnić pod adresem:

[... tutaj adres sklepu w portalu Ceneo.pl ...]

Jeśli w ciagu kolejnych 7 dni od momentu odczytania tej wiadomości, wystawią nam Państwo pozytywną opinię,

otrzymają Państwo od nas prezent - pamięć przenośną Pendrive, zupełnie za darmo

Pozdrawiamy i liczymy na pozytywny odzew.

Po wystawieniu opinii, proszę przesłać na adres [... tutaj adres e-mail ...] mail z numerem zamówienia i adresem na który mamy przesłać prezent.

Od razu zapaliła mi się w głowie żaróweczka, bo o ile nie mam nic przeciwko namawianiu klientów do rzetelnego i subiektywnego opiniowania, to już nagradzanie wyłącznie za wystawienie pozytywnej opinii jest moim zdaniem zdecydowanie dwuznaczne.

Mogłem zostawić sprawę i przejść nad tym do porządku dziennego, ale postanowiłem zrobić jeszcze tylko jedną rzecz - zapytać Ceneo o oficjalne stanowisko na temat tej wiadomości. Wysłałem pytanie, na które dzisiaj otrzymałem taką oto odpowiedź:

Dziękujemy za zgłoszenie. Informujemy, że Sklepy mają możliwość ogłaszania wewnętrznych konkursów bądź przyznawania nagród klientom, którzy dokonali zakupu w Sklepie.

Myślę, że wnioski z tego każdy z Was wyciągnie sam.
Ta sprawa wyłącznie utwierdziła mnie w pewnych przekonaniach, dla których do tej pory ciężko mi było znaleźć dowód.

*Zdrowy rozsądek podpowiedział mi, żeby dla własnego bezpieczeństwa zachować dla siebie wszelkie informacje umożliwiające identyfikację sklepu, ale oczywiście dysponuję wiadomością źródłową.

» Podobne wpisy (według tagów)

» Tagi dla tego wpisu:

» dodaj komentarz «





» Komentarze dodane przez niezarejestrowanych użytkowników muszą być zatwierdzone przez moderatora


» kategorie wpisów

Co nowego na stronie (wpisów: 43)
Dzikie.NET (wpisów: 16)
Humor (wpisów: 46)
Inne (wpisów: 34)
Kapsle Tymbark (wpisów: 29)
Moje projekty i pomysły (wpisów: 43)
Narzekam na… (wpisów: 16)
Nowości w galerii (wpisów: 12)
Nowości, ciekawostki (wpisów: 595)
O mnie (wpisów: 36)
Wordpress (wpisów: 1)
Zabawki (wpisów: 9)
Zdjęcie bez komentarza (wpisów: 91)
Zdjęcie z komentarzem (wpisów: 23)
Strony w domenie tech-blog.pl wykorzystują pliki cookies w celach statystycznych, analizy oglądalności oraz na potrzeby wyświetlania reklam. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, zmień ustawienia wykorzystywanej przeglądarki internetowej. Więcej informacji na stronie Polityka prywatności i cookies (ciasteczka).

» archiwum wpisów

styczeń 2014 (wpisów: 2)
grudzień 2013 (wpisów: 6)
listopad 2013 (wpisów: 27)
październik 2013 (wpisów: 21)
wrzesień 2013 (wpisów: 27)
sierpień 2013 (wpisów: 8)
lipiec 2013 (wpisów: 8)
czerwiec 2013 (wpisów: 6)
maj 2013 (wpisów: 16)
kwiecień 2013 (wpisów: 17)
marzec 2013 (wpisów: 18)
luty 2013 (wpisów: 22)
styczeń 2013 (wpisów: 19)
grudzień 2012 (wpisów: 20)
listopad 2012 (wpisów: 33)
październik 2012 (wpisów: 25)
wrzesień 2012 (wpisów: 15)
maj 2012 (wpisów: 1)
kwiecień 2012 (wpisów: 1)
marzec 2012 (wpisów: 1)
styczeń 2012 (wpisów: 2)
grudzień 2011 (wpisów: 1)
listopad 2011 (wpisów: 7)
październik 2011 (wpisów: 4)
wrzesień 2011 (wpisów: 1)
sierpień 2011 (wpisów: 3)
lipiec 2011 (wpisów: 2)
czerwiec 2011 (wpisów: 3)
maj 2011 (wpisów: 1)
marzec 2011 (wpisów: 3)
luty 2011 (wpisów: 5)
styczeń 2011 (wpisów: 5)
grudzień 2010 (wpisów: 6)
listopad 2010 (wpisów: 2)
październik 2010 (wpisów: 1)
wrzesień 2010 (wpisów: 4)
sierpień 2010 (wpisów: 2)
lipiec 2010 (wpisów: 4)
kwiecień 2010 (wpisów: 4)
marzec 2010 (wpisów: 12)
luty 2010 (wpisów: 4)
styczeń 2010 (wpisów: 1)
listopad 2009 (wpisów: 1)
październik 2009 (wpisów: 1)
wrzesień 2009 (wpisów: 1)
sierpień 2009 (wpisów: 3)
lipiec 2009 (wpisów: 2)
czerwiec 2009 (wpisów: 6)
kwiecień 2009 (wpisów: 1)
marzec 2009 (wpisów: 25)
luty 2009 (wpisów: 9)
styczeń 2009 (wpisów: 13)
grudzień 2008 (wpisów: 7)
listopad 2008 (wpisów: 11)
październik 2008 (wpisów: 1)
wrzesień 2008 (wpisów: 9)
sierpień 2008 (wpisów: 49)
lipiec 2008 (wpisów: 2)
czerwiec 2008 (wpisów: 39)
maj 2008 (wpisów: 52)
kwiecień 2008 (wpisów: 49)
marzec 2008 (wpisów: 58)
luty 2008 (wpisów: 38)
styczeń 2008 (wpisów: 12)
grudzień 2007 (wpisów: 16)
listopad 2007 (wpisów: 2)
październik 2007 (wpisów: 8)
wrzesień 2007 (wpisów: 16)
sierpień 2007 (wpisów: 7)
lipiec 2007 (wpisów: 3)
czerwiec 2007 (wpisów: 3)
maj 2007 (wpisów: 11)
kwiecień 2007 (wpisów: 11)
marzec 2007 (wpisów: 16)
luty 2007 (wpisów: 9)
styczeń 2007 (wpisów: 13)
grudzień 2006 (wpisów: 5)
listopad 2006 (wpisów: 4)
październik 2006 (wpisów: 13)
wrzesień 2006 (wpisów: 15)
sierpień 2006 (wpisów: 8)
lipiec 2006 (wpisów: 5)
czerwiec 2006 (wpisów: 39)
maj 2006 (wpisów: 38)
All rights reserved Copyright 2006-2012 Piotr Dymacz